S obzirom na ogromnu količinu plastičnog otpada u čitavom
svijetu danas, većina nas se vjerojatno barem jednom zapitala: kako JA mogu
doprinjeti smanjenju otpada u svom domu ili pak, u svojoj kupaonici (pod
pretpostavkom da većina nas obavlja svoje rutine u njoj. Ako imate svoju privatnu
beauty sobu, zavidim vam.)
Porastom globalne osvještenosti o problemima plastičnog
otpada i popularizacijom “zero-waste” ili “low-waste” pokreta*, online i
offline informacije o održivom životu u urbanim sredinama nisu nikad bile
dostupnije. Stoga, danas je puno lakše odabrati kozmetiku sa ekološkim
prihvatljivijim sastojcima, pakiranjem i sveukupnom filozofijom brenda koje
kupnjom podupiremo. Naravno, za “ekologizaciju” beauty rutine nisu potrebne
(samo) kupnje, s obzirom da one u pretjeranoj količini pridonose većem
stvaranju plastičnog otpada. Postoje razne metode i trikovi kako to napraviti,
a neke od njih ne koštaju ni lipe. Za neke treba malo duži metalni trening, dok
će neke od ovih (ukoliko ih primjenite u svakodnevnicu) sigurno postati
pozitivna navika. Ja sam drastično promjenila neke svoje shopping navike vodeći
se nekim od ovih principa, a s obzirom da sam naljenija osoba ikad, to puno
govori.
* zero-waste/low-waste pokret - doslovno prevedeno: nula otpada ili niska razina
otpada. Svjetski pokret čija je glavna filozofija smanjenje otpada u
okolišu, pogotovo plastičnog te poticanje održivih svakodnevnih radnji kao što
su prenamjena, obnova, otkup, recikliranje i razmjena. Ovdje smatram bitnim
napomenuti kako je ideal “nula otpada” teško ostvariv u modernom društvu
(potrošnja električne energije, hrane, CO2 otisak – utjecaj na okolinu kroz CO2
emisiju, itd.) i kao takav služi kao putokaz, a ne kao destinacija. Iako je,
kao i svi ideali, težak za ostvariti, to nas nikako ne smije spriječiti da se
svaki dan iznova trudimo i napredujemo, kao pojedinci i kao društvo.
Zašto ne plastika, a da ostali materijali? Plastika se teže
reciklira i proces je skup te neisplativ, dok se materijali poput stakla,
aluminija, kartona i papira lakše recikliraju (staklo je odličan materijal jer
se može iznova reciklirati i koristiti). Na stranici projekta “Poticanje
energetske efikasnosti u Hrvatskoj” za staklo navodi: “Odvojenim
prikupljanjem stakla štedimo prostor na odlagalištu, dragocjene prirodne
sirovine i energiju te smanjujemo onečišćenje tla, vode i zraka. Prije bacanja,
razmislite možete li staklenu ambalažu na neki način ponovo upotrijebiti. Svaka
tona prikupljenog stakla iskorištena za proizvodnju novog stakla znači oko 315
kg ugljičnog dioksida manje u atmosferi.”
1. Za početak: promišljanje
Ako želite učiniti pozitivne promjene za okoliš, počnite od
svog doma – ovom prilikom, naglasak će biti na kupaonici ili sobi gdje držite
kozmetiku. Dobro promotrite ambalažu svojih proizvoda i prebrojite
plastičnu ambalažu. Sigurno imate najviše proizvoda u plastičnim bočicama,
tubicama, posudicama i ostalim čudima. Niste jedini, i kod mene je to slučaj. Velika
večina proizvođača danas bira plastiku jer je jeftina, lagana, dobro čuva
proizvode i sastojke pogotovo ako je riječ o neprozirnoj plastici i značajno
umanjuje cijenu proizvoda. Ako želite umanjiti količinu plastike, prije
sljedeće kupnje istražite postoji li sličan/zamjenski proizvod u npr. staklenoj
ili aluminijskoj ambalaži.
Također, zapitajte se postoje li neki proizvodi koje ne
koristite, a stoje vam beskorisno u domu. Svi proizvodi imaju određeni rok
trajanja (najčešće unutar 2 godine, osim mineralne kozmetike koje može trajati
dugo niz godina ukoliko se skladišti u suhim, hladnim uvjetima), pa ukoliko
imate otvorene proizvode proslijedite ih nekom drugome koji će ih koristiti ili
ih pak prodajte na oglasniku. Jedan od mojih najdražih je mojekrpice.hr
na kojima kupujem već 5 godina a tamo sam pronašla hrpu odlične second hand
kozmetike po jako niskim cijenama.
Promišljanje je napotrebnije prije kupnje proizvoda.
Iako se ja isključivo vodim popisima, najviše mi mentalnog napora treba prilikom
impulzivne kupnje. Kako bih ih minimalizirala i što manje kupovala
proizvode koje nisam prethodno istražila, uvijek se zapitam sljedeči niz
pitanja: Treba li mi trenutno ovaj tip proizvoda u rutini? Imam li nešto
slično doma što trošim ili nisam čak ni otvorila? Želim li ga kupiti samo zbog
toga jer ima lijepo pakiranje, jeftin je ili je tek izašao na tržište? Hoće li
mi pasti kruna s glave ako ga kupim za mjesec dana? Mogu li iskoristiti
pakiranje kad potrošim proizvod ili reciklira li se lako?
Za ekološki osvještenu rutinu ne trebaju vam skupi
proizvodi razvikanih brendova koji možda i nude ambalažu koja nije
napravljena od plastike – treba vam samo pozitivan, otvoren i iskren stav
prema sebi i svojim navikama te hrpa dobre volje. Imate hrpu proizvoda u
svojoj kupaoni koje niste potrošili? OK, potrošite prvo njih a onda kupite
zamjenske proizvode samo ukoliko vam zbilja trebaju odnosno ukoliko možete
racionalno opravdati kupnju, tipa: “Potreban mi je ovaj losion za lice jer je
jedini koji sprečava akne, a ne postoji sličan proizvod na tržištu po
prihvatljivoj cijeni.” Mogu li nekoliko sličnih proizvoda zamjeniti sa
jednim? Sigurno možete, a pritom bi mogli i uštedjeti na novcima i vremenu.
Po meni, prosječnoj osobi treba samo nekoliko proizvoda (ovdje govorim u
kontekstu njege lica): proizvod za čišćenje i uklanjanje šminje, proizvod za
hidrataciju ili hranjivosti kože i proizvod sa zaštitnim faktorom (budite
realni, uzalud je trud oko njege kože ukoliko se ne zaštitite od UV zračenja
kojem ste izloženi cijele godine i koji će oštetiti, postariti kožu i uništiti
sav prethodni trud).
Izvor: Zero Waste Montenegro
2. Ambalaža
Jedan od dobrih načina kako umanjiti količinu plastičnog
otpada u kupaonici je kupnja proizvoda u ekološki prihvatljivoj ambalaži. Postoji
manja hrpica materijala od koje je izrađena takva ambalaža:
- reciklirana plastika – poneki brendovi će upotrijebiti iskorištenu plastiku od kupaca i pretvoriti ju u novu ambalažu (poput Avede) i iako nije ideal u smislu obnovljivosti izvora, bolji je izbor od proizvodnje nove plastike
- staklo – može se recklirati u nedogled, za razliku od plastike, no nije lagano kao plastika pa su energetski troškovi transporta veći s obzirom da zahtjeva više zaštite u transportu
- metal odnosno aluminij – lako se oblikuje bez velike utrošnje energije, 100% je reciklirajuć, pruža jako dugi vijek trajanja proizvodima, lagan je i ne hrđa
- karton koji se može kompostirati ili je biorazgradiv, papir (npr. prethodno reciklirani) i drvo (npr. bambus - za izradu četki za kosu ili četkica za zube)
- silikon – iako nije prva stvar koja padne na pamet kad pomislite “eko materijal”, proces proizvodnje silikona stvara manje otpada i troši manje energije od procesa izrade plastile. Smatra se i netoksičnom alternativnom plastici jer ne ispušta tvari u proizvod, ima malu težinu i jako se lako oblikuje.
Njih je malo teže za pronači, pogotovo kod high end
ili čak drogerijskih brendova, ali nerijetko se viđa kod proizvođača prirodne
ili organske kozmetike. Moja najdraža krema za lice IKAD – Cosmel Omega 6Hydro za suhu i dehiriranu kožu dolazi u staklenoj posudici, sa aluminjskim čepom
i kutijom od kartona. Višenamjenski balzam koji sjajno njeguje usnice je
Essencia Adria Jadranski melem koji dolazi u preslatkoj aluminijskoj posudici i
kartonskoj kutiji. Neki John Masters Organics proizvodi za njegu lica dolaze u
staklenoj ambalaži sa kartonskim kutijama koje koriste 50% manje materijala od
standarda, a moj najdraži proizvod je njihov vitamin C serum. Lush je lansirao
i Naked liniju kozmetičkih proizvoda bez ambalaže – pločice za njegu lica i
pločice za čišćenje lica, a u ponudi imaju i slavne krute šampone, regeneratore
i masažne pločice bez ambalaže. Dobro je poznat i Lushev sistem povrata
ambalaže, a sva dodatna pakiranja su napravljena od kartona, papira ili
tekstila, poput ukrasnih kutija i marama za vezanje poklona.
Što se tiče silikona, taj sam materijal susrela
najviše kod menstrualnih čašica poput OrganiCup, gdje je pak riječ o 100% kirurškom
silikonu (uistinu se nadam da je ovo prigodan prijevod izraza “medical grade
silicone”, ako nije nadam se da svejedno shvaćate o čemu je riječ) ili kod kultnih
silikonskih četkica za lice Foreo. Silikonski aplikatori za šminku u teoriji zamjenjuju
kratkotrajne spužvice, pritom upijajući manje proizvoda sa neograničenom
trajnošću.
Hrpa domaćih brendova prirodne kozmetike nudi proizvode
bez pakiranja (poput krutih šampona od Anahata aromaterapija) ili proizvode
u staklenoj ambalaži (poput Helena Delirium genijalnih kremica). Sapunoteka
je sjajan primjer svima jer niti jedan njihov proizvod ne dolazi u plastičnoj
ambalaži (kreme i losioni su u aluminijskim tubama sa plastičnim čepovima koji
se mogu reciklirati, pilinzi za tijelo su u staklenim teglicama a sapuni u
kartonskim kutijicama ili papirnatim omotnicama). Gđica Ptica kremice i dezići
dolaze u staklenkama a ulja u staklenim bočicama (njhove sam kremice vidjela i
u aluminijskim teglicama, nisam sigurna jel im to novi ili stari dizajn, no oba
materijala se lako recikliraju). Tražite svijeće? Lana Natural svijeće
izrađene su od sojinog voska i stoga su veganske, dolaze u aluminijskim i
staklenim teglicama/čašama ili pak u keramičkoj posudici (vanjsko pakiranje
najvećih svijeća je kartonsko). Štapići za uši bez plastike? Domaći brend
Lady’s Code štapići su izrađeni od pamuka i papirnate drške (300 komada dođe
oko 10 kn u dm-u i Bipi). Obožavam ove štapiće i kod nas doma su u stalnoj
postavi. Ako vam pak trebaju blazinice za skidanje šminke, domaći brend Lulapu
izrađuje blazinice od bambusovih tkanina (bambus frotir i bambus velur) te
međusloja upijajućeg pamučnog flisa. One će vam drastično reducirati količinu
otpada u kupaoni, jedino ćete ih morati prati u češćim ciklusima što uz brze
moderne perilice rublja ne stvara dodatnu glavobolju.
Ovo su samo neki od primjera, a sigurna sam ih ima još mnogo
koje nisam navela. Manji kozmetički brendovi često izlažu na domaćim
sajmovima i festivalima, pa istražite ponudu ako se pronađete u takvim
događanjima. Većina brendova danas ima službene stranice ili profile na
društvenim mrežama pa im možete bilo kad postaviti pitanja o dostupnosti i
cijenama.
Kantarion je domaći dućan koji nudi sjajnu ponudu prirodne
hrvatske kozmetike a među njima možete pronaći solidnu ponudu proizvoda u
neplastičnom pakiranju (moj favorit je Mediteran Odisej parfem). Neke od drugih
domaćih web stranica koje prodaju kozmetičke sirovine za izradu kozmetike ili
gotove proizvode u ekološki prihvatljivijoj ambalaži su: Terra Organica, Kemig
(Košarica.hr), Tvornica zdrave hrane, Bio&Bio, Priroda i društvo. Svi navedeni
imaju i fizičke dućane, kao i Greencajg i Špajza te Špeceraj (u kojima je veća ponuda hrane
nego kozmetike, ali nude kozmetičke sirovine poput ulja i maslaca).
3. DIY
Ako ste minimalist ili obožavatelj ručno rađenih proizvoda,
možete se baciti i u DIY (eng. do it yourself) ili “uradi sam/sama”
projekte. Recepata ima milijune na internetu, a neki od mojih favorita
uključuju upotrebu sirovih materijala u neplastičnoj ambalaži (npr.
Oleotheraphy ili Oshadhi ulja u staklenim bočicama, Nutrigold shea maslac te
Ekozona kokosovo ulje u staklenkama) ili u rinfuzi (tapioka iz ekološkog uzgoja
i kakao maslac rinfuza u Greencajgu). Za izradu tonika dostupni su hidrolati u
staklenim bocama od Oshadhia i Florihana brendova ili pak Kemigov aloe vera gel
10:1. Sjajan piling za kožu je mljevena kava a ako želite biti što više
učinkoviti u eliminaciji ikakvog otpada u kućanstvu, procijedite iskorištenu
kavu na dnu lončića i iskoristite za piling, dok čaj u rinfuzi možete usitniti
u aparatu za usitnjavanje ili klasičnom mužaru ako nemate prvi te njega
iskoristiti za piling kože. Po pitanju prirodne kozmetike, ekološki
prihvatljivija ambalaža je zastupljenija u ponudi, a neke od mojih najdražih
DIY recepata sam već objavila na blogu.
4. Certifikati
Iako izraz “prirodno” nije reguliran zakonima i propisima
(još uvijek), izraz “organsko” bi se trebalo koristiti samo onda kad je
proizvod certificiran (ovjeren) nadležnim certifikacijskim programom.
Uvjeti za
ovaj proces se razlikuju od države i općenito sadržavaju popis standarda za
uzgoj, skladištenje, obradu, pakiranje i prijevoz proizvoda što uključuje i:
- izbjegavanje upotrebe sintetičkih (umjetnih) tvari kao što su gnjojiva, pesticidi, antibiotici i aditivi (poput umjetnih bojila i mirisa)
- upotrebu genetskih modificiranih sirovina ili pak sjemena
- upotrebu zemljišta na kojem nisu korištene tvari iz prve stavke kroz određeni niz godina (najčešće od 3 godina nadalje)
- korištenje životinjskih nusproizvoda poput meda sa naglaskom na specifične uvjete čuvanja, uzgoja i prehrane životinja
- detaljno i redovito bilježenje statistika, promjena, prodaje i sličnih detalja
- strogo odvajanje certificiranih organskih proizvoda od onih koji nisu certificirani
- česte inspekcije
Iako je većina certifikata organske proizvodnje i proizvoda
posvećena hrani, nemali broj organizacija izdaje certifikate za kozmetiku.
ECOCERT je jedan od najpoznatijih primjera u Europi. Osnovani 1991. godine u
Francuskoj, Ecocert je jedno od prvih tijela osnovanih s ciljem razvijanja
standarda za organsku kozmetiku. Proces provjere i nadzora obavljaju u više od
80 zemalja svijeta a surađuju sa više od tisuću tvrtki i proizvođača. Unatoč
činjenici da izraz “prirodno” nije regulirano kao “organsko”, Ecocert se
razlikuje po tome što omogućuje stjecanje dvaju certifikata; jedan za prirodnu
kozmetiku a drugi za prirodnu i organku kozmetiku. Osnovna načela Ecocert
standarda su: a) najmanje 95% svih sastojaka u proizvodu mora biti prirodnog
podrijetla, b) svi sastojci kao i finalni proizvodi ne bi trebali biti
testirani na životinjama, c) sastojci moraju biti dobiveni iz obnovljivih
izvora energije (Sunca, vjetra, kiše, valova i izvore geotermalne topline npr.
gejzira).
Ecocert je ujedno pokrenuo i osnivanje COSMOS-a (Cosmetics Organic and natural Standard) - Povjeresnstvo jedinstvenih standarda organske i prirodne kozmetike.
Kupujući
od brendova koji imaju certifikate proizvoda, podupiremo manju upotrebu tvari
koje zagađuju naš okoliš, održivija načela proizvodnje i poslovanja koja ne
remete ekosustave i veću ekoloošku osvještenost ne samo na razini proizvođača
već i svoje svakodnevne okoline (kroz word of mouth*).
* word of mouth - poticanje kupnje proizvoda kroz usmenu preporuku ljudima u svojoj okolina kao što su obitelji, prijatelji i kolege, temelji se na prirodnoj potrebi djeljenja entuzijazma kod ljudi
5. Više web shoppinga?
Prije nego što sam se bacila u istraživanje za ovaj post,
bila sam uvjerena da online shopping ima veći ugljični otisak od kupovanja u
fizičkom dućanu. Izgleda da sam se grdo prevarila i prethodno zaboravila uzeti
u obzir više elemenata u jednadžbi. Naime, MIT studija iz studenog 2013. godine
naziva “Environmental Analysis od US Online Shopping” je ispitala učinak
različitih kombinacija faza potražnje, kupnje i povrata proizvoda (elektronika,
odjeća i igračke) na 10 ispitanika odnosno kupaca. Uzeti su u obzir višestruki
scenariji sistema dobavljača, izbora dostave od strane kupca, urbana struktura
mjesta življena, tip pakiranja i brojnost proizvoda. Rezultati su utvrdili da
je online shopping odnosno kupnja preko interneta u ekološkom smislu najbolji
način kupnje u različitim scenarijima.
Izvor: CBC
Neki od razloga zašto je online shopping “zeleniji” izbor
(dakle, ima mnogo manji ugljični otisak) od kupnje u fizičkim dućanima su:
- tvrtke za dostavu danas koriste mnogo efikasniji sistem prijevoza od prosječnog kupca koji se vozi osobnim automobilom do npr. udaljenog shopping centra i natrag do doma
- po pitanju najjeftinije (i često najsporije) opcije dostave, proizvođači često čekaju trenutak kada će biti dovoljno paketa za ispuniti cijeli dostavni kamion ili kombi koji će pak u većem vremenskom okviru opuštenije i sigurnije obaviti više dostava na jednom ruti, umanjujući ugljični otisak. On bi pak bio značajno viši u slučaju brze dostave tijekom kojeg proizvođač ili dućan ne može pričekati puno dostavno vozilo a ponekad biraju i opciju slanja avionom. Prijevoz avionom troši više goriva od terenskih vozila i stoga proizvede više ugljčnog dioksida (što je također utvrđeno prethodno spomenutim MIT istraživanjem, gdje su čak naveli da je u tom slučaju bolje otići osobno u trgovinu jer je CO2 otisak manji naspram žurne dostave)
- kupnja više artikala među kojima su neki za koje niste sigurni da će vam odgovarati (po pitanju odjeće tu je cijeli arsenal faktora od kroja, veličine i realne boje, te teksture materijala a po pitanju kozmetike tu su točna nijansa pudera, korektora ili ruža, kupnja proizvoda od novih brendova s čijim formulacijama niste upoznati, itd.) također može povećati količinu CO2 otiska pogotovo ako proizvođač ili online dućan nude povrate. Za kozmetiku se rijetko vrše povrati, ali u slučaju da možete vratiti naručeni proizvod, taj isti mora putovati natrag od vas do njih, uzrokujući dodatnu emisiju CO2 i trošeći više energije (i živaca, za sve prisutne). Kao šlag na torti, proizvod često ne putuje direktno do proizvođača ili dućana, već ulazi u logistički sustav povrata gdje mora stati na više lokacija (ureda) što troši dodatnu energiju na obradu, skladištenje, čuvanje, monitoring i daljnu dostavu.
Još jedan bitan faktor je činjenica da kupnja proizvoda iz
jako udaljene države (npr. Južne Koreje, Kine ili Australije) troši više
energije zbog same udaljenosti lokacije proizvođača ili online dućana, koji
najčešće šalju pakete avionom, dok kupnja proizvoda iz npr. EU, susjednih
zemalja ili Hrvatske uvjetuje manje kilometara koje paket mora prevaliti kako
bi došao do vas. Također, skuplje i brže metode dostave mogu rezultirati češćim
dolascima kurira na vašu adresu tijekom radnom dana kada niste doma, što znači
da bez prethodnog dogovora sa istim, kurir mota obaviti višestruke vožnje koje
rezultiraju većom CO2 emisijom. Kako bi ovo spriječili, možete odabrati dostavu
do lokalne pošte ili ureda, ukoliko je to moguće.
Zaključak priče: sudeći po MIT studiji te principima
poslovanja online dućana i dostavnih tvrtki, po pitanju okoliša i CO2 emisija,
ekološki naprihvatljivija metoda kupnje bi bila: online kupnja proizvoda
proizvoda lokalnih proizvođača (u našem slučaju, Europske Unije u najdaljnjem
smislu) koja uključuje najjeftiniju i najdugotrajniju metodu dostave, tijekom
koje se paket dostavlja do vaših vrata kada sigurno znate da će te biti kući
ili do lokalnog poštanskog ureda koji možete posjetiti nakon posla, te bez opcije
povrata.
6. SPF i koralji
Sigurno ste već čitali vijesti o Havajima koji su postali
prva država u svijetu koja je donjela zabranu prodaje SPF proizvoda
odnosno proizvoda sa zaštitnim faktorom koji sadrže oksibenzon i oktinoksat
(kemijske filtere) koji su povezani sa uništavanjem koraljnih
grebena. Ustanovljeno je da su ovi spojevi izazvali izbijeljivanje koralja u
laboratorijskim uvjerima, no ne zna se točno zašto. U kombinaciji sa povećanjem
temperature oceana, uništavanje ekosistema i klimatskim promjenama, ovi spojevi
mogu samo dodatno narušiti proces propadanja koralja koji su itekako osjetljivi
na sve navedeno.
Po studiji u Archives of Environmental Contamination and
Toxicology iz 2015. godine ustanovljeno je da oko 14 000 tona losiona za
sunčanje svake godine završi na koraljnim grebenima, od čega je najviša
koncentracija pronađena upravo na Havajima.
Bolja alternativa je ujedno i jedina koju možemo danas
pronaći u kozmetici, a to su mineralni SPF spojevi poput cinkovog oksida i
titanijevog dioksida. Ovdje je jako važno napomenuti da nisu svi mineralni
sastojci jednaki i glavna razlika leži u njihovoj molekularnoj veličini. Naime,
“non-nano” ili neusitnjene mineralne čestice, koje su veće od stotinu
nanometara u teoriji bi trebale biti dovoljno velike da padnu na dno oceana
umjesto da se otapaju u oceanima i narušavaju morske ekosisteme. “Nano”
mineralne čestice, npr. nano titanijev dioksid su manje od 100 nanometara i o
njima se čak neko vrijeme revno vodila rasprava koliko su sigurne za ljudsko
zdravlje (smatra se da su mineralne čestice veće od 100 nm sigurnije jer su
prevelike za penetraciju kroz kožu.
Izvor slike: Change.org -
Doduše, dan danas nema pouzdanih
ispitivanja koja bi ustanovila dugoročne posljedice izlaganja nano ili non-nano
mineralnim česticama unesenim u organizam preko kože. Na ovu temu, TerraOrganica na svojoj stranici navodi: “U modernim, sigurnim formulacijama za
sunčanje najčešće se koristi nano ili mikronizirani titan-dioksid, obložen
silikonima. Mnoge su studije pokazale kako čak niti nanočestice cinkovog oksida
i titanovog dioksida ne mogu penetrirati u dublje slojeve epidermisa („viable“
epidermis), niti nema in vivo potvrde kako isti oštećuju DNA. Nadalje,
suvremena sredstva za zaštitu od sunca sadrže mineralne UV-filtre koji su
suspendirani u organske razine i obloženi anorganskim oksidima, što ih čini
iznimno fotostabilnim.”)
Kao što ne postoje regulacije za “prirodno” u kozmetici, još
uvijek nemamo regulirana pravila i upute za oznake “coral reef-safe” (bez
uništavanja koraljnih grebena) pa je uvijek moguće da proizvođači svejedno
stavljaju takve oznake na svoje proizvode (bez obzira na sastav) kako bi
potencijalno zaradili na ekološki osvještenim kupcima.
U svakom slučaju, mineralna (fizička) zaštita odnosno SPF
proizvodi sa mineralnim filterima su bolji izbor za okoliš (ugrožene koraljne
grebene). Ukoliko želite pridonjeti zaštiti koralja, koristite proizvode samo sa
takvom zaštitom. Danas ih je mrvicu teže za pronaći s obzirom da većina
proizvođača (čak i Lelbolario u čijem sam dućanu bila nedavno u potrazi za
mineralnom kremama) koristi kombiniranu zaštitu – i kemijske i mineralne
filtere ili samo kemijske. Oni su čest izbor je ne ostavljaju bijeli tra na
licu kao mineralni filteri (između ostalog). Pronjuškala sam ponudu mineralnih
krema od brendova koji ne testiraju na životinjama koji se mogu naručiti online
(neki čak i offline). Pronašla sam ove:
Offline opcije (klik na naziv proizvoda):
- dm drogerije: Alverde tonirani balzam za sunčanje SPF20 (svijetla i tamna nijansa)
- Terra Organica: Avril krema za sunčanje SPF50
- Terra Organica: Green People losion za sunčanje SPF30 bez mirisa (dostupan i na Naturisimo.com)
- Bio&bio: Biosolis sprej za sunčanje SPF50
- Terra Organica/Bio&bio: John Masters Suncare krema sa mineralnom zaštitom SPF30
- dm drogerije/Bipa: Biobaza mineralni losion za sunčanje SPF30
Online opcije (klik na naziv proizvoda):
- Naturisimo: Weleda Edelweiss Susncreen Lotion Sensitive SPF50
- Beauty Bay: The Ordinary Mineral UV Filters SPF30 With Antioxidants (BB šalje pakete bez plastike, pa ih toplo preporučujem za idealno shopping iskustvo)
- Naturisimo: Jason Family Natural Sunscreen SPF45
- eBay: Purito Comfy Water Sun Block SPF50+ PA++++ (korejska SPF krema)
- iHerb: Blue Lizard Sensitive Mineral Sunscreen SPF30+ (u bočicu je implementirana Smart Bottle tehnologija pomoću koje ista postaje plava ako je UV indeks visok)
- iHerb: Derma E Sun Protection Mineral Powder SPF30 (dobar izbor za ponovnu aplikaciju SPF zaštite tijekom dana preko šminke)
7. Bez jednokratnosti
Ako ste se ikad interesirali za korejsku kozmetiku, možda
ste isprobali i slavne sheet maske. Ako niste nikad čuli za njih, riječ
je je jednokratnim maramicama za čitavo lice (ponekad samo za usne ili oči u
obliku hidrogel “zakrpa”) izrađenih od pamuka i natopljenih u serum ili
esenciju. Iako se daju iskoristiti i kroz duži period od nekoliko dana, velika
većina ih koristi jednom na 15 do 30 minuta i potom baca zajedno sa ambalažom
(koja nije napravljena od održivih materijala). Na otpad odlaze i omotnica,
sama maska i ponekad plastični omot ili kutija u kojoj dolazi sve.
Po američkom
EPAu (Environmental Protection Agency) plastično pakiranje i ambalaža čine
ogroman dio krupnog otpada u SAD-u: 2015. godine očitano je 77.9 milijuna tona
plastične ambalaže, spremnika, omota i kutija. Iako sheet maske i slični
jednokratni proizvodi nisu većinom zaslužni za ove brojke, svakako pridonose
količini otpada na godišnjoj razini diljem svijeta. Materijal omotnice u kojoj
dolaze sheet maske su najčešće napravljene od aluminija i plastike pa se stoga
ne mogu reciklirati u standardnim gradskim reciklažnim pogonima. Zato
završavaju na smetlištima i ostaju u tlu stotine godine dok se napokon ne
razgrade. Čak i da su maske izrađene od 100% pamuka, esencija ili serum u maski
može sadržavati sastojke poput silikona ili drugih sintetičkih polimera.
Sve navedeno bi se moglo reći i za testere proizvoda
(koje svi JAKO volimo) čija je ambalaža izražena od plastike ili kombinacije
aluminija i plastike (koja je najčešći slučaj). Isto vrijedi i za štapiće za
uši sa plastičnom drškom, makeup spužvice i jednokratne aplikatore, te zaštitne
plastične omote na makeup proizvodima.
Ako želite stvarati manje plastičnog otpada, smanjite ili
potpuno eliminirajte upotrebu sheet maski i hidrogel maski za lice, oči ili
usne, odbijte jednokratne testere i nosite svoje posudice sa sobom te zamolite
djelatnike da vam pretoči tester iz većih bočica (za proizvode kod kojih je
higijenski ispravno), odaberite štapiće za uši sa papirnatom drškom (koji su
dostupni u dm-u, Mulleru, Bipi i Bio&Bio trgovinama) te birajte proizvode
bez zaštitnih omotnica, koji dolaze u kutijama.
ZNAM da je velika većina ovih
smjernica jako teška prosječnom kozmetičkom entuzijastu te da većina nas iz
praktičnim razloga bira jednokratnosti (npr. testeri su sjajan način kako
isprobati proizvod prije kupnje i tako izbjeći trošenje novca na proizvod koji
nećemo koristiti jer nam ne odgovara i tako stvarati još više otpada… Idealno
bi bilo kad bi uzorci uvijek dolazili u biorazgradivoj ambalaži.). Svejedno
imajte na umu neke od ovih smjernica i ako se povedete makar jednom od njih,
učinili ste pozitivnu promjenu za okoliš.
Diskusija: Postoji li zero-waste/low-waste utopija?
U ovom modernom zapadnom konzumerističkom društvu,
definitivno ne u skoroj budućnosti. Od malena se učimo na jednokratnost i
kratkotrajnost proizvoda i predmeta koje trošimo i koristimo, a čak da smo i
odrasli u obitelji koja je oduvijek podupirala održivije izbore, laka, brza i
jeftina dostupnost plastike i plastičnih pakiranja je najčešći razlog zašto ih
se možda više ne držimo. Ovo je vjerojatno pretjerana generalizacija i sigurno
među vama postoje pojedinci koji su “zeleni” od malih nogu do današnjeg dana.
Nažalost, većina ljudi danas niti ne razmišlja o alternativama i ekološkim
načelima, pa je borba protiv plastike postala i sve opakija i sve teža. Iako su
ovdje proizvođači krivi, smatram i nas kupce jednako krivima i odgovorima jer
naše potrebe kroje ponudu.
Ako u velikim brojevima kažemo “ne” plastici i
tražimo od proizvođača održiviju ambalažu, sastojke i filozofiju, sigurna sam
da će većina kroz vrijeme (i pod datim pritiskom) početi nuditi održivije
izbore. Nipošto ne očekujem od ikoga da potpuno promijeni svoje navike
kupovanje preko noći i potpuno prigrli načela “low-waste” načina života, ali
svi trebamo od nečega početi. Bilo da jednom mjesečno kupite proizvod od
lokalnog proizvođača u npr. aluminijskoj kutijici koju ćete iskoristiti za
nešto u budućnosti ili počnete aktivno mijenjati većinu svojih navika s ciljem
smanjivanja svoj CO2 otiska, na vama je izbor.
Malene promjene su jednako
značajne i kao društvo, trebamo početi ne samo odabirati “zelenije” proizvode i
pakiranja, već jasno i glasno tražiti od brendova (bilo putem mreža, pismeno
preko emaila ili u razgovorima uživo) da takve proizvode i stavljaju za nas na
tržište. Kao pojedinci možemo napraviti malene promjene no kao društvo možemo
potpuno promijeniti sliku svijeta.