Problematika izraza anti-age



Starenje je prirodan i neizbježan životni proces, kao što svi znamo. Na Zapadu, starenje se već stoljećima smatralo nepoželjnim i općenito lošim, a zbog toga mediji već desetljećima vrište na nas i savjetuju nam najbolju prehranu, najbolju vrstu tjelovježbe, najbolji tip odjeće, obuće, preparata i (naravno) – kozmetičkih proizvoda pomoću kojih ćemo izgledati mlađe, zdravije i – poželjnije. Tako je skovan i izraz “anti-age” koji se koristi za opis proizvoda koji najčešće ublažavaju bore i hiperpigmentaciju, oživljavaju siv i umoran ten, dubinski hrane zrelu (i najčešće suhu) kožu te čine ten blistavim i, naravno, MLAĐIM. Uz napredak tehnologije i otkrića novih sastojaka poput Bakuchiola (nazvanog “novim retinolom”), te uz pregršt online informacija i dostupnih usluga i proizvoda, nikad nije bilo lakše izgledati mlađe.



Doduše, u ovom naizgled krasnom narativu postoji jedna skrivena Pandorina kutija – a to je sam izraz “anti-age”. Uvjerena sam da većina modernih potrošača ne doživljava ovaj izraz imalo problematičnim s obzirom da je ne samo itekako široko korišten u kozmetičkoj industriji, već je danas skoro postao sinonim za luksuznu kozmetiku sa kvalitetnim sastojcima za kojima posežu i mladi ljudi u 20-ima. Kad je skovan izraz i u kojem kontekstu se koristio? Koje probleme krije izraz u sebi? Na koji način brendovi zloupotrebljavaju ovaj izraz kako bi postigli što veću prodaju? Postoje li bolje alternative izraza i ako da – nije li konačno vrijeme da ih počnemo više koristiti?

Povijest "anti-age" proizvoda

U prvim ikad zabilježenim tretmanima za pomlađivanje, otprilike 50 god. p.n.e. uživala je Kleopatra, kupajući se svakodnevno u medu i magarećem mlijeku. Navodno je posjedovala preko 500 magaraca kako bi održala ovaj luksuzni tretman, no sigurno je mliječna kiselina iz magarećem mlijeka (kao jedna od famoznih AHA) pomogla Kleopatri održati glatku i mekanu kožu. U 2. stoljeću nove ere starogrčki liječnik i filozof Galen stvara terijak (po njemu, lijek za sve bolesti) i prototip “cold kreme” (emulzije vode u ulju) kombinirajući vodu, pčelinji vosak i maslinovo ulje. Galen je bio toliko utjecajan da ne samo da je postao osobni liječnik cara Marka Aurelija već se dan-danas pripravci za razne tegobe (tinkture, masti, kreme, čajevi i sl.) nazivaju “galenovi” ili “galenski pripravci”.

Prošlo je mnogo stoljeća (točnije 14) dok kozmetički proizvodi nisu postali popularni i široko korišteni; u elizabetansko doba (prijelaz iz 16. st. u 17. st.) žene su koristile bjelanjak za skrivanje bora, lice su umivale živom a nepravilnosti na koži izazvane iritativnim i često opasnim tvarima su ublažavale ružinom vodicom i mješavinom bjelanka, limunovog soka, žive i meda. Također, bogatiji sloj stanovništva se (baš poput Kleopatre) kupao u magarećem mlijeku. Dva stoljeća nakon toga dame na francuskim dvorima su koristile staro vino, s kojim su (pomoću kiselina – nepoznatim sastojkom u to doba) postizale glađi i sjajniji ten.

U međuvremenu je prošlo nekoliko stoljeća tijekom kojih su izumljene prva krema sa hormonima i Retin-A krema sa 0.05% retinoične kiseline (glavnog sastojka ove kreme koja je kao nuspojavu imala upale, iritacije i prekomjereno crvenilo i ljuštenje kože), no 2002. godine na tržište dolazi slavni Botox za ublažavanje bora oko usnica. Ulaskom u 2010. američka FDA odobrava opis “umanjuje rizik raka kože i usporava prve znakove starenja kože” samo UVA/UVB proizvodima sa SPF-om većim od 15. Bjelanjak iz elizabetanskog doba se vraća 2016. godine na velika vrata u Perricon M.D. OVM kremi koja sadrži pomlađujuće proteine, vitamine i minerale iz membrane bjelanka. U znanstvenim i društvenim krugovima današnjice prisutan je i tzv. anti-aging movement (pokret protiv starenja) čija je glavna “spika” eliminiranje ili “okretanje” procesa starenja, a kozmetički zahvati su jedni od najpopularnijih metoda koje se koriste za pomlađivanje.  Danas, tržište anti-age  proizvoda se munjevito širi a 2021. godine očekuje se globalna zarada od čak 216.52 bilijuna američkih dolara (izvor).  

Google Search rezultati za "anti-age". U skoro svakoj fotografiji prikazana je jako mlada žena (najčešće u svojim 20-ima) kako otklanja ili guli staro, naborano i neprivlačno lice te otkriva sjajan, gladak i mladolik ten. 

Što je trulo u državi Danskoj?

“Kad dolazi tuga  - dolazi u mnoštvu.” napisao je Shakespeare u Hamletu 1601. godine. Tako i ljudi (u zapadnjačkoj civilizaciji), masovno isprepadani i ogorčeni idejom starenja, često kupuju anti-age proizvode u nadi da će se sljedećeg dana probuditi barem 5 godina mlađi, ljepši, zategnutiji i blistaviji. No jesu li ti proizvodi problem? Ne bih rekla. Sami sastojci? Nikako. Naziv proizvoda? Da,  mislim da se tu krije ogroman problem.

Lingvistički promatrano riječ “anti” u ovom izrazu označava oprečnost, odbijanje i odbacivanje. Riječ “anti” se često koristi za proizvode koji uništavaju, eliminiraju i uklanjanju brojne probleme i tegobe – bilo oni antivirusni, antifugalni ili antidepresivni. U tom kontekstu, anti-age postaje izraz za borbu protiv starenja (ne prvih znakova starenja kože, već starenja općenito). Taj izraz sustavno potiče na odbojnost prema starenju, stvara strah od tog prirodnog i neizbježnog životnog procesa i iskreno – stvara negativnu sliku o starosti u društvu. Čisto da se razumijemo, ovaj post ne pišem kako bi vas odgovorila od vaše najdraže kreme sa retinolom ili tretmana sa kiselinama, već potičem na promjenu u pogledu na starenje, koje ovaj izraz opisuje u suštini kao nepoželjnog i negativnog. Korištenje ovog izraza također podsvjesno potiče misao o starenju kao glavnom negativcu u priči koji, kao superjunaci, moramo pobjediti pod svaku cijenu.

A. Muse i S. Desmarais u “Women’s Perception and Use of “Anti-aging” Products” koriste izraz “aging anxiety” (tjeskoba prouzrokovana starenjem) i navode ga kao glavnim pokretaćem odluka o kozmetičkim zahvatima. U zaključku rada, autori navode zanimljiva opažanja: “Izgleda da korištenje anti-aging proizvoda se može promatrati kao manje dramatična intervencija na ostarjeli izgled (lica i tijela, op.a.) od kozmetičkih zahvata. Ovi proizvodi nisu učinkoviti kao zahvati ali njihova upotreba može nuditi osjećaj kontrole nad izgledom, prilikom čega se zadržava ideja “prirodnog starenja”. Daljne istraživanje odnosa upotrebe anti-aging proizvoda i pozicije kontrole je neizbježna. … Kako pokret protiv starenja raste, postaje sve bitnije shvatiti kako žene reagiraju na ovaj pokret.”

Žene su najranjivija skupina jer su i najveći potrošači kozmetičkih proizvoda i starenjem često postaju nezadovoljne svojim izgledom. Populacija žena u dobi od 45 do 55 je često ciljana skupina proizvođača “anti-age” kozmetike zbog činjenice da imaju veće prinose i raspoloživo vrijeme s obzirom su im djeca uglavnom odrasla i ne trebaju novčanu potporu. U radu “A Study Of The Factors Impacting Women’s Purchases Of Anti-aging Skincare Products” R. Leslie Bailey piše: “Kozmetičke kompanije bogato zarađuju na ženama iznad 40, posebice sa anti-aging kremama, serumima i krema za okoloočno područje koji su dio najbrže rastućeg sekora u kozmetičkoj industriji. Žene godišnje troše 470 milijuna dolara na ove proizvode, često kupujući nekoliko proizvoda od jednom s obzirom da se nerijetko koriste različiti proizvodi ujutro i prije spavanja. Mnoge žene imaju dodatni set za putovanja i ponekad četvrti set za teretanu. Čak i tijekom kriza, kozmetičke kompanije dobro zarađuju pošto žene nisu spremne štedjeti po pitanju svoje ljepote.”

Nije li vrijeme da “anti-age” zamijenimo nekim novim, boljim izrazima? Oduvijek mi je izraz “pro-age” (kao ona Dove Pro-age kampanja) bio drag jer kao pridjev označava argument u korist nečega (u ovom slučaju starenja). Simpatičan izraz bi mogao biti i “love-age”, zatim izrazi “best-age”, “value-age”, “rich-age”, itd. Mogućnosti su nepresušne i sve nose mnogo pozitivniju sliku o starenju, pritom pozivajući ciljanog kupca osnaženog porukom na odabir njihovog proizvoda. 


Starenje - podcijenjena privilegija

Nedugo nakon 30. rođendana pogledala sam se dobro u ogledalo i imala što za primjetiti – tekstura moje kože se pogoršala s godinama, posebice na obrazima gdje sam uočavala sve više mitesera, milija i dehidrirane kože. Na čelu su se primjećivale tri dugačke horizontalne linije koje sam naslijedila od oca. Sitne borice ispod očiju su skoro preko noći postale itekako vidljivije. Naravno da mi nije bilo drago ugledati te promjene na sebi – no sjetila sam se jedne hladne i ultimativne istine – starim i ne mogu puno napraviti po tom pitanju (osim nastaviti redovito sa rutinom njege kože kao do sad). Smatram li da postajući starija postala i automatski – ružnija? Apsolutno ne.

Iskreno, što starija postajem to sebe više prihvaćam i postajem “kul” sa svojim izgledom kojeg ne bih nikad opisala “lijepim” već samo “mojim”. Moja osobnost, moj intelekt, moje mogućnosti i moje zadovoljstvo sobom ne propadaju dok ja starim – oni napokon dobivaju jasan oblik i zbog toga se osjećam udobnije i sretnije u svojoj koži. Mlađe ne, ali zar je to zbilja toliko bitno? I tko je izmislio to pravilo da je mlađe – automatski ljepše? Genijalna Helen Mirren je u intervjuu za Allure 2017. godine opisala svoju ideju riječi ljepota. “Možda smo privlačni, zanimljivi ili očaravajući, ali 90 posto žena ne smatramo prekrasnima. Naravno, ljepota je unutra, ali je i dalje riječ. Kada je prikazana uz slike ljudi i odličnih odjevnih kombinacija na curama koje to mogu nositi, to je zastrašujuće za nas ostale.” Komentirala je i izraz “anti-aging”; “Ta riječ – anti aging – pa svi mi znamo da starimo. (Samo) želimo izgledati i osjećati se što bolje svakog dana.” Mirren je također istaknula da ne osuđuje ljude koji se žele podvrgnuti kozmetičkim zahvatima. “Svatko bi trebao raditi što želi. Ako netko pogleda u ogledalo i pomisli “Izgledam dobro” i to ga/ju ispunjava, ne želim da se zbog toga osjeća loše.”


Kao što sam napisala u početku posta – starenje je prirodan i neizbježan prirodni proces. On sa sobom vuče i hrpu negativnih promjena, posebice u tjelesnom i mentalnom zdravlju. Nitko nije jednako zdrav i sposoban sa 60 kao i sa 20 godina, ali moramo prestati gledati kraj života sa 40, 45 ili 50. Razmislite o ovome na sekundu (koliko god crne misli bile) – koliko ljudi neće imati priliku doživjeti poodmaklu dob? Koliko ljudi neće imati prilike koje dugovječni život nosi poput upoznavanja svojih unuka/praunuka ili prodaje kuće u gradu te kupnje nove na moru nakon ulaska u mirovinu? Koliko ljudi neće doživjeti svoje “medalje života” (bore) koje im krase lice dok ponovno sljedeći dan koračaju u nove prilike koje život nosi? Razmislite o tome i odjednom starenje ne postaje nužno zlo – ono postaje privilegija.